Melyik keresőkre kell optimalizálnom a honlapomat?
Mielőtt belekezdhetnénk a keresőoptimalizálásba, szükséges, hogy előbb megértsük, hogyan működnek a keresők, hiszen enélkül nem fogjuk tudni, hogy mit miért csinálunk. Továbbá az is nagyon fontos, hogy nem szükséges minden keresősre optimalizálnunk a honlapunkat! Világszerte több száz kereső létezik, de nekünk elég, ha csak a legforgalmasabbakban sikerül előkelő helyre kerülnünk. A legfontosabbak közé tartozik a Google, a Bing és a Yahoo!. Ha a piaci részesedést nézzük, akkor egyértelműen a Google a piacvezető kereső.
Miért éri meg ezeknek a keresőknek, hogy látogatókat irányítanak a mi honlapunkra?
Talán mindenki el tudja képzelni, hogy a Google keresőrészlegének az üzemeltetése hatalmas összegeket emészt fel. Becslések szerint körülbelül 1 000 000 szervert üzemeltetnek. Ekkora mennyiségű szerver esetében már önmagában az energiaköltségek is hatalmasak, és akkor még nem beszéltünk a többi költségről.
De akkor mégis miért csinálják ingyen? A válasz egyszerű: nem csinálják ingyen! A Google keresője esetében rendkívül komoly bevételek keletkeznek a találati listában elhelyezett reklámokból. Egy ilyen népszerű kereső rengeteg látogatóval jár, így kihagyhatatlan reklámfelületet jelent a hirdetők számára.
Akik pedig nem költenek ilyen hirdetésekre, azok az adataikkal fizetnek. A Google rengeteg információt tud rólunk, amelyet többek között a kereséseink alapján gyűjtenek, és amelyeket remekül fel lehet használni arra, hogy célzott hirdetéseket mutassanak a számunkra. A célzott hirdetésekért pedig több pénzt lehet kérni a hirdetőtől is.
Másik bevételi forrás, hogy több kisebb kereső nem fejleszt saját keresőmotort, hanem inkább megegyezik a nagyobb keresőkkel, hogy valamilyen díj ellenében az övéket használhassák.
Hogyan működnek a keresők?
Amikor egy keresést indítunk az interneten, feltételezzük, hogy a kereső a teljes internetet átfésüli és kiadja a számunkra érdekesnek ítélt honlapokat. A valóság azonban ettől eltérő. Lehetetlen lenne olyan rövid idő alatt végrehajtani egy ekkora keresést, így valójában a keresőmotorok csak a saját adatbázisukban keresnek. Ezeket az adatbázisokat természetesen úgy építik fel, hogy a lehető leghatékonyabban lehessen keresni bennük.
Nézzük meg, hogy pontosan mit is csinálnak a keresők
A honlapok feltérképezése
A keresők keresőrobotjai bizonyos időközönként meglátogatják a honlapokat, megnézik a tartalmukat és elmentik azt, és elhelyezik az adatbázisban.
Adatok feldolgozása
Az elmentett adatokat fel kell dolgozni, szét kell válogatni, stb. hiszen rengeteg fajta tartalommal találkoznak a keresőrobotok (pl. html, php, flash, pdf). A feldolgozás során megpróbálják ezeket az adatokat értelmezni és olyan formátumra alakítani, hogy a későbbiekben kereshető legyen. Ezt a folyamatot szoktuk indexelésnek nevezni.
Keresések kiszolgálása
Látogatóként ezzel a feladattal szoktunk a legsűrűbben találkozni. A keresés már az indexelt adatbázisban történik, amit direkt a keresésre optimalizálnak, így rövid idő alatt végrehajtható.
Linkek feltérképezése
A weboldal feldolgozása során kigyűjtik az ott található linkeket, hivatkozásokat is, Erre azért van szükség, hogy átláthatóvá váljon a honlapok kapcsolati hálója. Kicsit olyan ez, mint a honlapok facebookja. A linkekből egyértelműen kiderül, hogy ki kit ismer. Az "ismeretségek" hatással vannak egymásra, illetve az organikus találati lista eredményére.
A következő cikkben a keresőrobotokról lesz szó, bemutatom a pontos működésüket, továbbá az irányításukat, hogy hatékonyabban tudjuk indexeltetni a honlapunkat.
Ha tetszett a cikk, kérlek, osszad meg másokkal is!
Ha szeretnél egy keresőoptimalizált honlapot rendelni csupán bruttó 15 000 Ft-ért, akkor keress meg!